Akumulatory litowo-jonowe

Dlaczego litowo-żelazowe fosforanowe?

Akumulatory litowo-żelazowe fosforanowe (LiFePO4 lub LFP) są najbezpieczniejszymi z pośród głównych typów akumulatorów litowojonowych. Nominalne napięcie ogniwa LFP to 3,2V (kwasowo-ołowiowe 2V). Dlatego akumulator 12,8V składa się z czterech ogniw połączonych szeregowo; akumulator 25,6V składa się z 8 ogniw połączonych szeregowo.

Niezastąpione

Akumulatory kwasowo ołowiowe ulegną przedwczesnemu zniszczeniu z powodu zasiarczeniu jeżeli:
- jeżeli jest użytkowany przez długi czas w stanie nie doładowania (jezeli akumulator jest rzadko lub nigdy całkowicie naładowany).
- jeżeli akumulator ma niski stan naładowania, lub gorzej, jest całkowicie rozładowany (łódź lub dom letniskowy w okresie zimowym).


Akumulatory LFP nie potrzebują być ładowane całkowicie. Żywotność, nawet trochę się zwiększa w przypadku częściowego ładowania, a
nie pełnego. Jest to główna zaleta w stosunku do akumulatorów kwasowo-ołowiowych.
Inną zaletą jest szeroki zakres temperatur pracy, doskonała cykliczna wydajność, niska oporność wewnętrzna i wysoka efektywność.
Dlatego LFP nadają się idealnie do wymagających zastosowań.

Wydajność

W kilku rodzajach zastosowań (szczególnie w systemach wyspowych słonecznych i/lub wiatrowych), wydajność energetyczna jest krytycznie ważna.
Wydajność pełnego cyklu (rozładowanie od 100% do 0% i ponowne naładowanie do 100%) przeciętnego akumulator kwasowo ołowiowego wynosi 80%.
Wydajność pełnego cyklu akumulatora LFP wynosi 92%.
Proces ładowania akumulatorów kwasowo-ołowiowych staje się częściowo niewydajny, kiedy poziom 80% naładowania zostanie osiągnięty, uzyskując tym samym wydajność 50% lub mniej, systemów słonecznych, gdzie wymagane jest pozyskanie rezerwy energii na kilka dni (akumulator pracuje w stanie naładowania 70 - 100%). W przeciwieństwie, akumulatory LFP bedą stale osiągać efektywność 90% w warunkach płytkiego rozładowania.

Rozmiar i ciężar

Oszczędzają 70% przestrzeni
Oszczędzają 70% ciężaru

Drogie?

Akumulatory LFP są drogie jeżeli porówna się je z akumulatorami kwasowo-ołowiowymi. Ale w wymagających zastosowaniach, wysoki koszt początkowy będzie kompensowany z nadmiarem dzięki żywotności, najwyższej niezawodności i doskonałej wydajności.

Elastyczne

Akumulatory FLP są łatwiejsze w ładowaniu niż akumulatory kwasowo-ołowiowe. Napięcie ładowania może zmieniać się od 14 do 16V (tak długo jak na pojedyncze ogniwo nie jest przykładane wyższe niż 4,2V) i nie muszą być ładowane całkowicie. Dlatego kilka akumulatorów może być podłączonych równolegle i nie nastąpi żadne uszkodzenie, jeżeli któryś akumulator jest mniej naładowany niż inne.

Wyrównywanie ogniw bez BMS: akumulatory 12,8V LFP do stosowania dla niewielkich obciążeń

W zastosowaniach w których graniczne rozładowanie (mniej niż 11V), przeładowanie (powyżej 15V) lub graniczny prąd ładowania nie występuje, dla akumulatorów 12,8V może być wykorzystywane wyrównywanie ogniw bez BMS (tylko w takim zastosowaniu!). Proszę zauważyć, że te akumulatory nie są przystosowane do łaczenia szeregowo, czy równolegle.
UWAGA:
1. Moduł zabezpieczający akumulator może zostać wykorzystany do zapobiegania nadmiernego przeładowywania.
2. Pobór prądu inwertera lub inwertera/ładowarki jest często nadal znaczny (0,1A lub więcej) w trybie czuwania. Pozostały prąd w trybie czuwania będzie dlatego niszczył akumulator jeżeli inwerter lub inwerter/ładowarka zostaną pozostawione podłączone do akumulatora po przejściu ich w tryb czuwania na dłuższy czas.

Wyrównywanie ogniw i interfesj do podłączenia Victron BMS: akumulatory 12,8V LFP do stosowania dla dużych obciążeń i łaczenia akumulatorów szeregowo/równolegle

Te akumulatory mają zintegrowane wyrównywanie ogniw, kontrolę temperatury i napięcia (BTV). Do 10 akumulatorów może być podłączonych równolegle i do 4 akumulatorów może być podłączonych szeregowo (BTV to prosty łańcuch połączeń), tym samym można stworzyć bank akumulatorów 48V do 2000 Ah. Łańcuch BTV musi byc podłączony do systemu BMS.

Battery Management system (BMS)

Podłączenie BMS do BTV i ich podstawowe funkcje to:
1. Rozłączanie lub wyłączanie obciążenia kiedy napięcie ogniw akumulatora spadnie poniżej 2,5V
2. Zatrzymanie procesu ładowania kiedy napięcie ogniw akumulator wzrośnie powyżej 4,2V
3. Wyłączenie systemu gdy temperatura ogniwa przekroczy 50°C.

 

Modele

12,8V CB - 60Ah / 90Ah / 160Ah / 200Ah

12,8V BMS - 60Ah / 90Ah / 160Ah / 200Ah

24V/180Ah 4,75kWh


Akcesoria

 

BMS

 

 VE. Bus BMS


Pliki

Broszura Akumulatory litowo-jonowe

Katalog Victron Energy PL

 Cennik Victron Energy [PLN]

Potrzebujesz więcej informacji?

Jeśli jesteś zainteresowany naszą ofertą lub poruszonymi tu tematami, a nie znalazłeś wszystkich potrzebnych Ci informacji koniecznie skontaktuj się z nami! Chętnie we wszystkim pomożemy i doradzimy. Do każdego tematu i klienta podchodzimy indywidualnie. Informacje zawarte na stronie z pewnością nie wyczerpują wszystkich zagadnień, a ceny podane w cennikach, choć regularnie aktualizowane,  są orientacyjne i mogą być negocjowane.